על מנת להעלות רעיונות חדשים אפשר לשבת ולחכות למוזה ואפשר גם לפעול באופן אקטיבי לעירור ההשראה. מחקר חדש מראה איך לעשות זאת.
המאמר באדיבות הפורטל hrus.co.il
יצירתיות ורעיונות חדשים הם קריטיים להתקדמות בעבודה בעיקר כאשר מדובר בפרויקט המחייב מציאת פתרונות מקוריים ויעילים לבעיות. הצרה היא שהרבה פעמים אנחנו נתקעים וממחזרים רעיונות שכבר עלו בשלב מוקדם יותר. יש אנשים שממתינים שהמוזה פשוט תבוא אליהם, שפתאום תגיע ההשראה. אנשים בעלי גישה אקטיבית יותר יגרמו לאחת (לפחות) מתשע המוזות לבוא אליהם. מדענים מראים שיש דרך פשוטה לעשות זאת.
על פי מחקר חדש, יציאה להפסקה מהעבודה עשויה להיות צעד מהותי לייצור רעיונות חדשים. דיוויד בורקוס, פרופסור לניהול באוניברסיטת אורל רוברטס, מסביר בטור ב- Harvard Business Reviewאיך זה עובד.
צוות החוקרים בראשות סופי אלווד גילה שקבוצה שקיבלה הפסקה על מנת לעבוד במהלכה על משימה שאינה קשורה למשימה העיקרית, העלתה רעיונות רבים יותר הקשורים למשימה העיקרית, בהשוואה לקבוצת הביקורת. הסבר אפשרי אחד לממצאים הללו הוא שאם אתם עובדים על משימה אחת באופן רציף, ייתכן שתתקבעו על פתרונות קודמים. אם עוזבים את הבעיה לזמן מה ומתמקדים במשהו שונה לחלוטין, יש לתודעה זמן להשתחרר מהקיבעון על אותם פתרונות ולהניח לנתיבי החשיבה הישנים להתמוגג מהזיכרון. אחר כך, כאשר חוזרים אל הבעיה המקורית, התודעה פתוחה יותר לאפשרויות חדשות – רגעי אאורקה, מצאתי!
לענות לדוא"ל באמצע היום, לא באמצע ישיבה
מחקרם של אלווד ועמיתיה מציע גם פיתרון לאותם אנשים שהיומנים שלהם עמוסים מדי. הממצא שאנשים שעזבו את עבודתם לזמן מה לטובת משימה אחרת העלו בהמשך רעיונות רבים יותר, מראה שדרך יעילה לדגור על בעיה על מנת להגיע לרגע האאורקה, היא לעבור למשימה שאינה קשורה למשימה המקורית אבל כן קשורה לעבודה באופן כללי. משימת הביניים יכולה להיות פרויקט נפרד לגמרי או, ואולי אפילו עדיף, טיפול במשימות יום-יומיות כמו מענה לדוא"ל או ארגון המסמכים שלכם. כל דבר שמסיח את הדעת מהמשימה המקורית ונותן למוח לצאת להפסקה, יגביר את הסיכוי שיהיו לכם רגעי אאורקה כאשר תחזרו לבעיה המקורית.
מה מחלקת משאבי האנוש ומנהלים יכולים לקחת מזה? קודם כל לזכור שלא מדובר במולטיטסקינג, שמשמעותו קיפוץ תודעתי מהיר בין שתי משימות או יותר לטווחי זמן קצרים ובלתי מובנים, גם אם נראה כאילו אנחנו באמת עושים שני דברים במקביל, למשל הקלדה תוך כדי שיחה בטלפון או מענה להודעות טקסט בנייד בזמן ישיבה. הדבר השני הוא להבנות את סדר היום כך שפרק זמן כלשהו ביום העבודה מוקדש לטיפול במשימות שגרתיות ומאפשר הפסקה מובנית מהמשימה הראשית. כך גם יגדלו הסיכויים ליצירת יותר רעיונות וגם לא תהיה סיבה למולטיטסקינג שמחקרים רבים הראו שהוא פוגע בביצועים.
מילות מפתח: רעיונות, הפסקה, משימה, מחקר
Leave a Reply