כיצד ליצור בידול עסקי בעידן התחרותיות הגוברת ?

Brand

בשוק העסקי התחרותי של היום, בידול (דיפרנציאציה) הוא כלי הכרחי על מנת להבדיל עסק אחד ממשנהו. בידול מתייחס ליצירת זהות ותדמית ייחודיות של המותג, כך שיהיה שונה ממתחריו בדרך כלשהי בעיני הלקוחות ובעל ערך מוסף.
בידול חיוני על מנת למצב עסק כ"מומחה" בתחומו וכבעל פתרונות בלעדיים לצרכי הלקוחות. בכך ניתן להצדיק מחירים גבוהים יותר, להגדיל נאמנות וליצור חסמי מעבר למותגים מתחרים.

יצירת בידול יכולה להתבסס על מספר אסטרטגיות:

התמחות בנישה צרה בתוך הענף – למשל, חנות גבינות המתמחה רק בגבינות אורגניות מקומיות.
שירות יוצא דופן ואישי – זמינות גבוהה, אספקה באותו היום, אחריות מורחבת. לדוגמה סדנת תיקון רכב המגיעה ללקוח.
עיצוב סביבה וחוויה ייחודיים ללקוח – למשל בוטיק אופנה בעיצוב תלת ממדי עתידני.
מומחיות ומקצועיות יוצאת דופן – הסמכות והניסיון בתחום מעבר למתחרים. לדוגמה, משרד עורכי דין המתמחה בתביעות ניירות ערך בארה"ב בלבד.
חדשנות וייחודיות במוצר או שירות – פיתוח מוצר חדשני שעונה על צורך לא מסופק. למשל, אפליקציית ניטור רפואי מרחוק באמצעות הטלפון.

מיתוג באמצעות שימוש נרחב בסמלים וסימנים ויזואליים

מיתוג נכון כולל שימוש נרחב בסמלים וסימנים ויזואליים אחידים של המותג על גבי מוצרי החברה, אריזות, שילוט, כלי רכב, עמדות מכירה ובכל נקודת מגע עם הלקוח. כך נוצר חיבור ברור ועקבי בין המותג לבין המוצר או השירות אותו הוא מייצג.
גם מתן מוצרים ממותגים כמתנה ללקוחות ועובדים תורם לחיזוק הבידול. כאשר אדם הולך עם מוצר הנושא את הלוגו כמו ספל או יומן, המותג זוכה לחשיפה רבה יותר. כמו כן, מוצר ממותג משדר איכות, יוקרה ומקצועיות.
חשוב לציין כי אפילו הדפסת פנקסי חשבוניות עם לוגו החברה הם הזדמנות פז למיתוג. על כן, כדאי להשקיע בעיצוב חשבוניות עם לוגו בולט של המותג. הדבר יחדור למודעות כאשר הלקוח מתבקש לשלם עבור המוצר או השירות. שילוב לוגו איכותי משדר מקצועיות ומהימנות.
מיתוג אחיד ועקבי בכל נקודות המגע מול הלקוח הוא המפתח להצלחה. ככל שהלקוח נחשף יותר פעמים לסמלים החזותיים של המותג, כך גדלה ההיכרות והנאמנות שלו לאותו המותג. בכך נוצר אפקט מצטבר של בידול עסקי ויתרון תחרותי ברור על פני מתחרים פחות ממותגים.

סיכום

יצירת בידול משתלם לעסקים בכך שהם זוכים להעדפת לקוחות נאמנים המעוניינים בהצעת הערך הייחודית שהם מספקים. באמצעות אסטרטגיות שיווקיות, תפעוליות וארגוניות ניתן לבסס זהות עסקית מובחנת שתוביל להצלחה ארוכת טווח.